Denní stacionář pro seniory Chvalčov

Služby v Denním stacionáři poskytujeme seniorům nebo lidem mladším 65let, kteří mají sníženou soběstačnost a souhlasí s programem zařízení.

Aktivity ve stacionáři

Cílem naší služby je spokojený klient, který má den zaplněný různorodou činností i odpočinkem, zvládá péči o vlastní osobu a je schopen navazovat nové společenské kontakty.  
Nabízíme klientům aktivní prožití dne dle individuálních potřeb a zájmů, v prostorném, bezbariérovém prostředí stacionáře.
Umožňujeme ulehčení pečujícím rodinám, které tím podporujeme v udržení vyváženého životního stylu (čas na práci, i odpočinek).
Poskytujeme aktivizační činnosti, které jsou rozděleny do několika dopoledních bloků.
Do těchto programů jsou zařazeny:
 
  • lehké cvičení a protahování, masírování, nabídka bazální stimulace,
  • činnosti, které podporují: nácvik péče o vlastní osobu, udržení hybnosti (chůze s kompenzačními pomůckami, vstávání a usedání), procvičení jemné motoriky (kreslení, stříhání, přebírání, psaní), duševní a fyzické schopnosti seniora (trénink paměti a slovní zásoby, matematické dovednosti, cvičení s pomocí psychomotorického padáku apod.),
  • oddechové činnosti (poslech hudby a zpěv, četba tisku, předčítání knih, luštění křížovek
    a vědomostních kvízů, společenské hry, odpočinek v relaxačním křesle nebo na lůžku, sledování televize a DVD, procházky v areálu DSS),
  • různé kulturní a vzdělávací akce (besedy, vystoupení),
  • zprostředkování návštěvy kněze nebo kaplana pro naplnění duchovních potřeb klientů.
Klienti při návštěvě v DSS střídají aktivizační činnosti s odpočinkem na lůžku nebo v křeslech.
Za teplého počasí využívají terasu, jak k dopoledním činnostem, tak k odpolednímu posezení při kávě, samozřejmostí je zajištění pitného režimu. 
O naší činnosti informujeme veřejnost pravidelnými příspěvky do zpravodajů.

O službě

  • Provozní doba: v pracovní dny 7:00h - 15:00h
  • Využíváme bezbariérový objekt umístěný v areálu ZŠ ve Chvalčově.
  • Maximální kapacita je 10 klientů/ den.
  • Rozsah služby si klient sjednává podle svých potřeb.
  • Službu si hradí klient ceník
  • Dopravu do stacionáře lze zajistit službou Přeprava osobním automobilem - Ceník na přepravu DSS.
  • Zájemce o službu může kontaktovat vedoucí služby, sociálního pracovníka nebo nás ve stacionáři návštívit.
  • K činnosti denního stacionáře jsou vypracována Vnitřní pravidla.

427900002_781208866672088_1290681800967504946_n  

Informace o službě

Posláním charitního Denního stacionáře pro seniory ve Chvalčově je poskytovat ambulantní formou podporu a pomoc seniorům, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, onemocnění nebo nemohou z různých důvodů zůstat doma a přejí si pobývat ve společnosti svých vrstevníků.

  
Cílem naší služby je spokojený klient, který má den zaplněný různorodou činností i odpočinkem, zvládá péči o vlastní osobu a je schopen navazovat nové společenské kontakty (služba působí aktivně, směřuje k rozvoji samostatnosti, vede klienta ke zvládání nepříznivé životní situace a tím působí jako prevence sociálního vyloučení a posiluje sociální začleňování klienta.)
Cílová skupina
Senioři od 65 let věku, kteří potřebují dopomoc jiné osoby. Výjimku mohou tvořit osoby mladší 65 let, pokud mají sníženou soběstačnost ze zdravotních důvodů a souhlasí s programem zařízení, které neodpovídá jejich cílové skupině.
Zásady poskytování sociální služby
- Důstojnost lidské osoby - službou napomáháme klientům v zachování pocitu vlastní hodnoty, důstojnosti a udržení dobré kvality života.
- Individuální přístup – službu a péči individuálně přizpůsobujeme potřebám klienta, jeho věku a stavu, podporujeme klienty v činnostech, které si mohou ještě sami obstarat.
- Bezpečné prostředí - službu poskytujeme v klidném a bezbariérovém zařízení, jehož prostředí se co nejvíce podobá rodinnému.
- Sociální začleňování - služba působí aktivně, směřuje k rozvoji samostatnosti, vede klienta ke zvládání nepříznivé sociální situace a tím působí jako prevence sociálního vyloučení a posiluje sociální začleňování klienta.
- Soulad s křesťanskými hodnotami - služba je poskytována v souladu s křesťanským pojetím etických hodnot zakotvených v Písmu svatém a v Kodexu Charity Česká republika.
Jednání se zájemcem o službu
Zájemce o službu má možnost získat informace o sociální službě DSS na webových stránkách www.bystriceph.charita.cz, z letáků, které jsou umístěny v čekárně praktických a odborných lékařů, na úřadech, z nástěnky umístěné na zdravotním středisku v Bystřici pod Hostýnem a v bystřickém kostele.

Zájemce o službu má možnost prvního kontaktu prostřednictvím telefonu, e-mailu či osobní návštěvy DSS.
Se zájemcem o službu jednají sociální pracovníci. V případě jejich nepřítomnosti podá základní informace kterýkoliv pracovník stacionáře a předá telefonický kontakt na osoby pověřené jednáním.
Jednání může probíhat při jednom nebo více setkáních. Při jednání sociální pracovník podává přiměřené a objektivní informace o službě a zároveň zjišťuje, co od služby zájemce očekává (jaké jsou jeho cíle a potřeby). Všechny získané informace slouží k vyhodnocení situace u zájemce a k následnému určení potřebnosti služby. Výsledky jednání eviduje sociální pracovník v Jednání se zájemcem o poskytování služby Denní stacionář Chvalčov.
Služba je poskytována na základě uzavřené Smlouvy. S jejím obsahem a náležitostmi jsou zájemci o službu seznámeni v průběhu procesu jednání se zájemcem. Smlouva je vždy zájemci srozumitelně vysvětlena, případně je mu předána předem k prostudování.
Pokud zájemce nesplňuje podmínky cílové skupiny denního stacionáře, jsou mu v návaznosti na jeho situaci doporučeny jiné sociální služby dostupné ve Zlínském kraji.
Služba může zájemce odmítnout pouze z důvodů vymezených zákonem č.108/2006 Sb.
O sociálních službách. Sociální pracovník vede Evidenci žadatelů o sociální službu ve smyslu § 88 písm. g) zák. 108/2006 Sb.
Popis služby
Naplnění základních činností ze zákona
Podle § 46 zákona o soc. službách se zajišťují základní činnosti v rozsahu těchto úkonů:
1. Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
2. Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
3. Poskytnutí stravy
4. Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
5. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
6. Sociálně terapeutické činnosti
7. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmu a při obstarávání osobních záležitostí
Pravidla poskytování služby
Poskytování služby se řídí:
- zákonem č.108/2006 Sb., O sociálních službách v platném znění,
- vyhláškou č.505/2006 Sb. v platném znění,
- vnitřními směrnicemi organizace,
- vnitřními pravidly služby v platném znění,
- standardy kvality poskytované služby v platném znění,
- Kodexem pracovníků Charity Česká republika.

Služba je poskytována v pracovní dny pondělí až pátek od 07.00 hod do 15.00 hod. v bezbariérovém objektu, který je umístěný v areálu ZŠ ve Chvalčově na adrese Denní stacionář pro seniory Chvalčov, Školní 798, 768 72 Chvalčov.
K činnosti denního stacionáře jsou vypracována Vnitřní pravidla zajištění poskytované služby Denní stacionář pro seniory Chvalčov, která jsou klientům vysvětlena a v písemné podobě předána. Převzetí a seznámení s obsahem těchto dokumentů stvrzuje klient svým podpisem.
Neplnění pravidel poskytované služby ze strany klienta může vést k ukončení poskytování služby. Plnění pravidel poskytované služby ze strany Poskytovatele může klient či jiná osoba nárokovat podáním stížnosti (viz níže). Pro klienty i pracovníky jsou Vnitřní pravidla zajištění poskytované služby Denní stacionář pro seniory Chvalčov závazná.
Metody práce
Individuální plánování
vychází z potřeb, osobních cílů a zájmů klienta; je důležité pro další práci s klientem
Skupinová práce
umožní vzájemnou podporu, příležitost sdílet radost ze společného tématu, umožňuje společný prostor pro nácvik, zdokonalování se a možnost dobře se pobavit.
Komunikace
vedení rozhovoru, skupinové rozhovory, aktivní naslouchání, animace, dvojná vazba, zrcadlení a jiné způsoby neverbální komunikace
Pracovní činnosti
nácvik jemné motoriky, nácvik denních činností, podpora kreativity
Tělesné činnosti
lehké cvičení individuálně nebo ve skupině, nácvik vstávání a chůze s pomůckami, procházky, řízený odpočinek
Validace a reminiscence
cílené vzpomínání a práce se vzpomínkami
Edukace
seznámení s novými informacemi z různých oblastí života (cestování, nákupy, ochrana před nežádoucími společenskými vlivy, komunikační technika, prevence nemocí, zdravá výživa apod.)
Kontakt se společenským prostředím
vliv kolektivu vrstevníků, návštěva kulturních akcí, besedy a setkávání s různými hosty jiných věkových a společenských skupin.

Pravidla pro vyřizování stížností
Stížnost může podat klient nebo jím zvolený zástupce (příbuzný, známý) a také jakákoliv jiná osoba, která není spokojená s kvalitou nebo způsobem poskytované služby.

 
O právu podat stížnost je klient (už jako zájemce) informován při sociálním šetření, následně při uzavírání smlouvy, kdy mu jsou předány aktuální Vnitřní pravidla zajištění poskytované služby Denní stacionář pro seniory Chvalčov, která informace o podání stížnosti obsahují. Pravidelně je klientovi toto právo připomínáno při přehodnocování Individuálního plánu poskytované služby s klíčovým pracovníkem.
Služba má vypracovaný postup pro přijímání a vyřizování stížnosti. Postup je součástí Vnitřních pravidel zajištění poskytované služby Denní stacionář pro seniory Chvalčov.
Stížnosti jsou evidovány a vyřizovány v co nejkratší době, maximálně do 30 dnů od jejich doručení. V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti se může stěžovatel odvolat k nadřízeným orgánům.

Pravidla pro ukončení služby
1. Klient může Smlouvu vypovědět kdykoliv s okamžitou platností, bez udání důvodu.
2. Poskytovatel může Smlouvu vypovědět s výpovědní lhůtou 30 dnů, která počíná běžet prvním dnem následujícím po doručení písemné výpovědi klientovi, a to pouze z těchto důvodů:
a) klient porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy a Pravidel. Za porušení povinností vyplývajících ze Smlouvy se považuje zejména nezaplacení úhrady za poskytnutí sociální služby,
b) klient vzhledem ke změně svých možností, schopností a přání potřebuje jiný druh služby,
c) zánik služby z důvodů finančních nebo provozních.
3. Smlouva může být ukončena v případě, že klient nevyužívá činnosti služby po dobu delší než 3 měsíce.
4. Smlouva může být ukončena vzájemnou písemnou dohodou obou smluvních stran.

Úhrady za služby
Úhrada za služby se řídí prováděcí vyhláškou č. 505/2006 k zákonu o sociálních službách.
Služby DSS jsou poskytovány za úhradu stanovenou Poskytovatelem služeb dle platnéhoceníku.
Základní sociální poradenství je poskytováno bez úhrady.

Další doplňující informace
Fakultativní služby nejsou-li poskytovány

Služba je poskytována v nájemní objektu obce Chvalčov. Využívá bezbariérové prostory v přízemí nájemního domu (bývalá MŠ). Do objektu vedou dva samostatné vchody.
Uvnitř se nachází velká prostorná místnost, která se dá rozdělit pomocí posuvných dveří na pracovní a odpočinkovou část. Dále se zde nachází malá kuchyňka, kancelář vedoucí služby, šatna pro klienty, samostatná WC zvlášť pro muže, ženy a zaměstnance, koupelna s bezbariérovým sprchovým koutem, šatna a zázemí s pc pro zaměstnance a dvě malé skladové místnosti.
Klienti mají k dispozici kromě běžného nábytku (stoly, židle, sedací souprava, 3 postele, skříňky) 5 relaxačních křesel, 3 invalidní vozíky, TV a DVD. K nácviku soběstačnosti a
denních činností mohou klienti využívat mechanické šlapadlo, rotoped, 3 chodítka, žebřiny, gymnastické míče.
Kuchyňka je vybavena linkou, el. vařičem, přenosnou troubou, mikrovlnou troubou, rychlovarnou konvicí a nádobím potřebným k podávání stravy a tekutin.
Kancelář je vybavena běžným kancelářským nábytkem a uzamykatelnou skříňkou na dokumentaci. Pracovnice mají k dispozici 3 PC s připojením k internetu, 1 tiskárnu a kopírku, pevnou linku a služební mobily.

Datum aktualizace: 19. 2. 2024
Zpracovala: Trefílková Ludmila, DiS.