Cílem naší služby je spokojený klient, který má den zaplněný různorodou činností i odpočinkem, zvládá péči o vlastní osobu a je schopen navazovat nové společenské kontakty (služba působí aktivně, směřuje k rozvoji samostatnosti, vede klienta ke zvládání nepříznivé životní situace a tím působí jako prevence sociálního vyloučení a posiluje sociální začleňování klienta.)
Cílová skupina
Senioři od 65 let věku, kteří potřebují dopomoc jiné osoby. Výjimku mohou tvořit osoby mladší 65 let, pokud mají sníženou soběstačnost ze zdravotních důvodů a souhlasí s programem zařízení, které neodpovídá jejich cílové skupině.
Zásady poskytování sociální služby
- Důstojnost lidské osoby - službou napomáháme klientům v zachování pocitu vlastní hodnoty, důstojnosti a udržení dobré kvality života.
- Individuální přístup – službu a péči individuálně přizpůsobujeme potřebám klienta, jeho věku a stavu, podporujeme klienty v činnostech, které si mohou ještě sami obstarat.
- Bezpečné prostředí - službu poskytujeme v klidném a bezbariérovém zařízení, jehož prostředí se co nejvíce podobá rodinnému.
- Sociální začleňování - služba působí aktivně, směřuje k rozvoji samostatnosti, vede klienta ke zvládání nepříznivé sociální situace a tím působí jako prevence sociálního vyloučení a posiluje sociální začleňování klienta.
- Soulad s křesťanskými hodnotami - služba je poskytována v souladu s křesťanským pojetím etických hodnot zakotvených v Písmu svatém a v Kodexu Charity Česká republika.
Jednání se zájemcem o službu
Zájemce o službu má možnost získat informace o sociální službě DSS na webových stránkách www.bystriceph.charita.cz, z letáků, které jsou umístěny v čekárně praktických a odborných lékařů, na úřadech, z nástěnky umístěné na zdravotním středisku v Bystřici pod Hostýnem a v bystřickém kostele.
Zájemce o službu má možnost prvního kontaktu prostřednictvím telefonu, e-mailu či osobní návštěvy DSS.
Se zájemcem o službu jednají sociální pracovníci. V případě jejich nepřítomnosti podá základní informace kterýkoliv pracovník stacionáře a předá telefonický kontakt na osoby pověřené jednáním.
Jednání může probíhat při jednom nebo více setkáních. Při jednání sociální pracovník podává přiměřené a objektivní informace o službě a zároveň zjišťuje, co od služby zájemce očekává (jaké jsou jeho cíle a potřeby). Všechny získané informace slouží k vyhodnocení situace u zájemce a k následnému určení potřebnosti služby. Výsledky jednání eviduje sociální pracovník v Jednání se zájemcem o poskytování služby Denní stacionář Chvalčov.
Služba je poskytována na základě uzavřené Smlouvy. S jejím obsahem a náležitostmi jsou zájemci o službu seznámeni v průběhu procesu jednání se zájemcem. Smlouva je vždy zájemci srozumitelně vysvětlena, případně je mu předána předem k prostudování.
Pokud zájemce nesplňuje podmínky cílové skupiny denního stacionáře, jsou mu v návaznosti na jeho situaci doporučeny jiné sociální služby dostupné ve Zlínském kraji.
Služba může zájemce odmítnout pouze z důvodů vymezených zákonem č.108/2006 Sb.
O sociálních službách. Sociální pracovník vede Evidenci žadatelů o sociální službu ve smyslu § 88 písm. g) zák. 108/2006 Sb.
Popis služby
Naplnění základních činností ze zákona
Podle § 46 zákona o soc. službách se zajišťují základní činnosti v rozsahu těchto úkonů:
1. Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
2. Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
3. Poskytnutí stravy
4. Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
5. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
6. Sociálně terapeutické činnosti
7. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmu a při obstarávání osobních záležitostí
Pravidla poskytování službyPoskytování služby se řídí:
- zákonem č.108/2006 Sb., O sociálních službách v platném znění,
- vyhláškou č.505/2006 Sb. v platném znění,
- vnitřními směrnicemi organizace,
- vnitřními pravidly služby v platném znění,
- standardy kvality poskytované služby v platném znění,
- Kodexem pracovníků Charity Česká republika.
Služba je poskytována v pracovní dny pondělí až pátek od 07.00 hod do 15.00 hod. v bezbariérovém objektu, který je umístěný v areálu ZŠ ve Chvalčově na adrese Denní stacionář pro seniory Chvalčov, Školní 798, 768 72 Chvalčov.
K činnosti denního stacionáře jsou vypracována
Vnitřní pravidla zajištění poskytované služby Denní stacionář pro seniory Chvalčov, která jsou klientům vysvětlena a v písemné podobě předána. Převzetí a seznámení s obsahem těchto dokumentů stvrzuje klient svým podpisem.
Neplnění pravidel poskytované služby ze strany klienta může vést k ukončení poskytování služby. Plnění pravidel poskytované služby ze strany Poskytovatele může klient či jiná osoba nárokovat podáním stížnosti (viz níže). Pro klienty i pracovníky jsou Vnitřní pravidla zajištění poskytované služby Denní stacionář pro seniory Chvalčov závazná.
Metody práce
Individuální plánování
vychází z potřeb, osobních cílů a zájmů klienta; je důležité pro další práci s klientem
Skupinová práce
umožní vzájemnou podporu, příležitost sdílet radost ze společného tématu, umožňuje společný prostor pro nácvik, zdokonalování se a možnost dobře se pobavit.
Komunikace
vedení rozhovoru, skupinové rozhovory, aktivní naslouchání, animace, dvojná vazba, zrcadlení a jiné způsoby neverbální komunikace
Pracovní činnosti
nácvik jemné motoriky, nácvik denních činností, podpora kreativity
Tělesné činnosti
lehké cvičení individuálně nebo ve skupině, nácvik vstávání a chůze s pomůckami, procházky, řízený odpočinek
Validace a reminiscence
cílené vzpomínání a práce se vzpomínkami
Edukace
seznámení s novými informacemi z různých oblastí života (cestování, nákupy, ochrana před nežádoucími společenskými vlivy, komunikační technika, prevence nemocí, zdravá výživa apod.)
Kontakt se společenským prostředím
vliv kolektivu vrstevníků, návštěva kulturních akcí, besedy a setkávání s různými hosty jiných věkových a společenských skupin.