Denní stacionář pro seniory Chvalčov

Kde nás najdete

Adresa

Školní 798, Chvalčov 76872

Provozní doba
pracovní dny 7:00h - 15:00h
Maximální kapacita je 10 klientů/ den.

Na koho se můžete obrátit

Ludmila Trefílková DiS.

Vedoucí Denního stacionáře pro seniory, sociální pracovník
Tel.: 777 763 784 E-mail: 7nqwZ-54akrpZ-agc8m%C0okakvmV%.4YanBZd54Ys

Pro koho je služba určena

Senioři

Senioři

Senioři

Lidé se zdravotním postižením

Lidé se zdravotním postižením

Lidé se zdravotním postižením

Denní stacionář pro seniory Chvalčov

Typ služby
Denní stacionáře

Poskytovatel
Charita Bystřice pod Hostýnem

Kraj
Zlínský kraj

Způsob poskytování
ambulantní

Vedoucí služby
Ludmila Trefílková DiS.

Registrační číslo služby
4868538

Aktuální kapacita - ambulantní služba
10

Poslání a cíle

Posláním charitního Denního stacionáře pro seniory ve Chvalčově je poskytovat ambulantní formou podporu a pomoc seniorům, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, onemocnění nebo nemohou z různých důvodů zůstat doma a přejí si pobývat ve společnosti svých vrstevníků. 

Cílové skupiny

senioři

Činnosti

pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,, poskytnutí stravy, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti, zajištění kulturního programu

Další informace

Posláním charitního Denního stacionáře pro seniory ve Chvalčově je poskytovat ambulantní formou podporu a pomoc seniorům, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, onemocnění nebo nemohou z různých důvodů zůstat doma a přejí si pobývat ve společnosti svých vrstevníků. 
 
Cílem naší služby je spokojený klient, který má den zaplněný různorodou činností i odpočinkem, zvládá péči o vlastní osobu a je schopen navazovat nové společenské kontakty (služba působí aktivně, směřuje k rozvoji samostatnosti, vede klienta ke zvládání nepříznivé životní situace a tím působí jako prevence sociálního vyloučení a posiluje sociální začleňování klienta.)
 
Cílová skupina 
Senioři od 65 let věku, kteří potřebují dopomoc jiné osoby. Výjimku mohou tvořit osoby mladší 65 let, pokud mají sníženou soběstačnost ze zdravotních důvodů a souhlasí s programem zařízení, který neodpovídá jejich cílové skupině.
 
Zásady poskytování sociální služby

-      Důstojnost lidské osoby - službou napomáháme klientům v zachování pocitu vlastní hodnoty, důstojnosti a udržení dobré kvality života.

-      Individuální přístup – službu a péči individuálně přizpůsobujeme potřebám klienta, jeho věku a stavu, podporujeme klienty v činnostech, které si mohou ještě sami obstarat.  

-      Bezpečné prostředí - službu poskytujeme v klidném a bezbariérovém zařízení, jehož prostředí se co nejvíce podobá rodinnému.

-      Sociální začleňování - služba působí aktivně, směřuje k rozvoji samostatnosti, vede klienta ke zvládání nepříznivé sociální situace a tím působí jako prevence sociálního vyloučení a posiluje sociální začleňování klienta.

-      Soulad s křesťanskými hodnotami - služba je poskytována v souladu s křesťanským pojetím etických hodnot zakotvených v Písmu svatém a v Kodexu Charity Česká republika.

Jednání se zájemcem o službu
Zájemce o službu má možnost získat informace o sociální službě denního stacionáře na webových stránkách www.bystriceph.charita.cz, z letáků, které jsou umístěny v čekárně praktických a odborných lékařů, na úřadech, z nástěnky umístěné na zdravotním středisku v Bystřici pod Hostýnem a v bystřickém kostele. 
Zájemce o službu má možnost prvního kontaktu prostřednictvím telefonu, e-mailu či osobní návštěvy stacionáře. 
 
Se zájemcem o službu jedná sociální pracovník. V případě jeho nepřítomnosti podá základní informace kterýkoliv pracovník stacionáře a předá telefonický kontakt na osoby pověřené jednáním.
 
Jednání může probíhat při jednom nebo více setkáních. Při jednání sociální pracovník podává přiměřené a objektivní informace o službě a zároveň zjišťuje, co od služby zájemce očekává (jaké jsou jeho cíle a potřeby). Všechny získané informace slouží k vyhodnocení situace u zájemce a k následnému určení potřebnosti služby. Výsledky jednání eviduje sociální pracovník v Jednání se zájemcem o sociální službu.
 
Služba je poskytována na základě uzavřené Smlouvy. S jejím obsahem a náležitostmi jsou zájemci o službu seznámeni v průběhu procesu jednání se zájemcem. Smlouva je vždy srozumitelně vysvětlena, případně je zájemci předána předem k prostudování. 
 
Pokud zájemce nesplňuje podmínky cílové skupiny denního stacionáře, jsou mu v návaznosti na jeho situaci doporučeny jiné sociální služby dostupné ve Zlínském kraji. 
 
Služba může zájemce odmítnout pouze z důvodů vymezených zákonem č.108/2006 Sb. O sociálních službách. Sociální pracovník vede Evidenci odmítnutých žadatelů o sociální službu ve smyslu § 88 písm. g) zák. 108/2006 Sb. 
 
Popis služby
Naplnění základních činností ze zákona

Podle § 46 zákona o soc. službách se zajišťují základní činnosti v rozsahu těchto úkonů:

1. Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu  

2. Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu 

3. Poskytnutí stravy  

4. Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti  

5. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím  

6. Sociálně terapeutické činnosti 

7. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmu a při obstarávání osobních záležitostí  

 
Pravidla poskytování služby

Poskytování služby se řídí: 

-              zákonem č.108/2006 Sb., O sociálních službách v platném znění, 

-              vyhláškou č.505/2006 Sb. v platném znění, 

-              vnitřními směrnicemi organizace, 

-              vnitřními pravidly služby v platném znění, 

-              standardy kvality poskytované služby v platném znění,  - Kodexem pracovníků Charity Česká republika.

Služba je poskytována v pracovní dny pondělí až pátek od 07.00 hod do 15.00 hod. 
 
K činnosti denního stacionáře jsou vypracována Vnitřní pravidla Denního stacionáře pro seniory Chvalčov, která jsou klientům vysvětlena a v písemné podobě předána při podpisu smlouvy (jako příloha smlouvy). Seznámení s obsahem tohoto dokumentu stvrzuje klient svým podpisem.
 
Neplnění pravidel poskytované služby ze strany klienta může vést k ukončení poskytování služby. Plnění pravidel poskytované služby ze strany Poskytovatele může klient či jiná osoba nárokovat podáním stížnosti (viz níže). Pro klienty i pracovníky jsou Vnitřní pravidla Denního stacionáře pro seniory Chvalčov závazná.
 
Metody práce

Individuální plánování vychází z potřeb, osobních cílů a zájmů klienta; je důležité pro další práci s klientem

Skupinová práce umožní vzájemnou podporu, příležitost sdílet radost ze společného tématu, umožňuje společný prostor pro nácvik, zdokonalování se a možnost dobře se pobavit.

Komunikace vedení rozhovoru, skupinové rozhovory, aktivní naslouchání, animace, dvojná vazba, zrcadlení a jiné způsoby neverbální komunikace

Pracovní činnosti nácvik jemné motoriky, nácvik denních činností, podpora kreativity

Tělesné činnosti lehké cvičení individuálně nebo ve skupině, nácvik vstávání a chůze s pomůckami, procházky, řízený odpočinek

Validace a reminiscence   cílené vzpomínání a práce se vzpomínkami

Edukace  seznámení s novými informacemi z různých oblastí života (cestování, nákupy, ochrana před nežádoucími společenskými vlivy, komunikační technika, prevence nemocí, zdravá výživa apod.)

Kontakt se společenským prostředím vliv kolektivu vrstevníků, návštěva kulturních akcí, besedy a setkávání s různými hosty jiných věkových a společenských skupin.

 
Pravidla pro vyřizování stížností
Stížnost na poskytování sociální služby může podat:
  • Osoba, které je nebo byla poskytována sociální služba
  • Zákonný zástupce, opatrovník nebo podpůrce osoby, které je nebo byla poskytována sociální služba
  • Osoba blízká, nemůže-li stížnost podat osoba, které je nebo byla sociální služba poskytována, s ohledem na svůj zdravotní stav nebo proto, že zemřela,
  • Osoba zmocněná osobou, které je nebo byla poskytována sociální služba
  • Člen domácnosti osoby, které je nebo byla poskytována sociální služba, oprávněný k zastupování této osoby podle občanského zákoníku - Zaměstnanec poskytovatele sociálních služeb.
Služba má vypracovaný postup pro přijímání a vyřizování stížnosti. Postup je součástí Vnitřních pravidel Denního stacionáře pro seniory Chvalčov.  O právu podat stížnost je klient informován při uzavírání smlouvy, kdy mu jsou předána Vnitřní pravidla Denního stacionáře pro seniory Chvalčov, která informace o podání stížnosti obsahují. Pravidelně je klientovi toto právo připomínáno při přehodnocování Individuálního plánu poskytované služby s klíčovým pracovníkem.
Stížnosti jsou evidovány a vyřizovány v co nejkratší době, maximálně do 30 dnů od jejich doručení. 
V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti vedoucím služby se může stěžovatel obrátit na ředitele Charity Bystřice pod Hostýnem. 
Při nespokojenosti s vyřízením stížnosti, nebo pokud stěžovateli nebyla doručena písemná informace o vyřízení stížnosti do 30 dnů od podání stížnosti. Se může ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení vyjádření obrátit na Ministerstvo práce a sociálních věcí a požádat o prošetření vyřízení stížnosti nebo na další nezávislé instituce, jejichž kontakty klient obdržel.
 
Pravidla pro ukončení služby

1.    Klient může Smlouvu vypovědět kdykoliv s okamžitou platností, bez udání důvodu.

2.    Poskytovatel může Smlouvu vypovědět s výpovědní lhůtou 30 dnů, která počíná běžet prvním dnem následujícím po doručení písemné výpovědi klientovi, a to pouze z těchto důvodů: 

a)  klient porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy a Pravidel. Za porušení povinností vyplývajících ze Smlouvy se považuje zejména nezaplacení úhrady za poskytnutí sociální služby,

b)  klient vzhledem ke změně svých možností, schopností a přání potřebuje jiný druh služby,

c)   zánik služby z důvodů finančních nebo provozních.  

3.    Smlouva může být ukončena v případě, že klient nevyužívá činnosti služby po dobu delší než 3 měsíce.

4.    Smlouva může být ukončena vzájemnou písemnou dohodou obou smluvních stran.

 
Úhrady za služby
Úhrada za služby se řídí prováděcí vyhláškou č. 505/2006 k zákonu o sociálních službách. Služby DSS jsou poskytovány za úhradu stanovenou Poskytovatelem služeb dle platného ceníku, který je přílohou smlouvy.  
Základní sociální poradenství je poskytováno bez úhrady.
 
Další doplňující informace
 
Fakultativní služby (jsou-li poskytovány) NE
Prostory, materiální a technické vybavení (bezbariérovost)
Služba je poskytována v nájemní objektu obce Chvalčov. Využívá bezbariérové prostory v přízemí nájemního domu. Do objektu vedou dva samostatné vchody. 
Uvnitř se nachází velká prostorná místnost, která se dá rozdělit pomocí posuvných dveří na pracovní a odpočinkovou část. Dále se zde nachází malá kuchyňka, kancelář vedoucí služby, šatna pro klienty, samostatná WC zvlášť pro muže, ženy a zaměstnance, koupelna s bezbariérovým sprchovým koutem, šatna a zázemí s počítači pro zaměstnance a dvě malé skladové místnosti.
Klienti mají k dispozici kromě běžného nábytku (stoly, židle, 4 postele, skříňky)  5 relaxačních křesel, 3 invalidní vozíky, televizi a DVD přehrávač. K nácviku soběstačnosti a denních činností mohou klienti využívat mechanické šlapadlo, rotoped, 2 vysoká chodítka, 3 nízká chodítka, žebřiny, gymnastické míče. 
Kuchyňka je vybavena linkou, elektrickým vařičem, přenosnou troubou, mikrovlnou troubou, rychlovarnou konvicí a nádobím potřebným k podávání stravy a tekutin.
Kancelář je vybavena běžným kancelářským nábytkem a uzamykatelnou skříní na dokumentaci. Pracovnice mají k dispozici 3 počítače s připojením k internetu, 1 tiskárnu  s kopírku, pevnou linku a služební mobilní telefony. 
 
Datum aktualizace:.1. 4. 2025